Hoe te beginnen met raamprostitutie in Amsterdam?
Sinds ik met mijn blog ben begonnen ben ik regelmatig gecontacteerd door vrouwen, met de vraag over hoe je kunt beginnen in de raamprostitutie in Amsterdam. Ik denk dat dit wel weer aantoont dat er wel degelijk mensen bestaan die dit werk willen doen, ondanks het feit dat er andere mensen zijn die beweren van niet.
Maar nog belangrijker is dat het aantoont hoe moeilijk het is om in deze branche te beginnen, en het gebrek aan informatie en hulp die er is, wat mensen weer kwetsbaar maakt voor mensenhandel. Want als er niemand is die je hierbij kan helpen, en je de informatie kan bieden die je nodig hebt, wordt het makkelijk voor mensenhandelaren om daar misbruik van te maken en jouw tot slachtoffer te maken.

Nu ben ik al enige tijd bezig achter de schermen bij PROUD om dit te verbeteren, alhoewel dit nog wel even gaat duren. Veel politici zijn meer bezig met het bestrijden van mensenhandel, waarbij ze de klanten als hun schild willen gebruiken en hen voor de fouten op willen laten draaien als ze het mis hebben, door hen te criminaliseren als ze 'hadden moeten weten dat' ze een slachtoffer bezochten. Een belachelijk idee natuurlijk, want het hele punt is natuurlijk dat klanten het haast nooit kunnen weten dat ze naar een slachtoffer zijn geweest, wat ook het exact zelfde probleem is wat de politie heeft, wat de hele reden is waarom dit nog steeds bestaat.
Wat ze zich echter niet realiseren, is dat als ze écht mensenhandel willen bestrijden, het niet draait om hoeveel je er kunt helpen nadat ze al slachtoffer zijn geworden (door klanten als privé detectives in te zetten, en ze te straffen als ze het niet goed gezien hadden), maar door te voorkomen dat het in de eerste plaats slachtoffers worden. En dat gebeurd bij de instap bij de prostitutie.

Laatst ontving ik weet een mailtje, dit keer van een Nederlandse vrouw, die wou weten hoe ze kon werken achter de ramen. Het is niet het eerst mailtje met deze vraag, ik heb er al meerdere ontvangen van zowel Nederlandse als buitenlandse vrouwen met deze vraag. En dat is ook niet zo vreemd, aangezien er nauwelijks informatie online hierover te vinden is.
Dus als het al moeilijk is voor een Nederlandse vrouw om uit te vinden hoe ze achter de ramen kan komen, dan kun je je wel voorstellen hoe moeilijk het is voor buitenlandse vrouwen die de Nederlandse taal niet spreken, niet weten waar ze informatie zouden kunnen vinden, en daar bovenop ook nog eens te maken krijgen met immigratieproblemen. Dit maakt hen erg kwetsbaar voor mensenhandelaren, die hen hier graag bij willen helpen om hen vervolgens uit te kunnen buiten. Dus de sleutel om mensenhandel te stoppen ligt voor een groot deel in het veilig en legaal faciliteren van een manier om in te stappen, die de vraag naar de 'hulp' van mensenhandelaren weg neemt.

Dus om te beginnen wil ik eerst even duidelijk uitleggen dat prostitutie al een legaal beroep in Nederland sinds 1911. Veel mensen denken dat het pas sinds 2000 legaal is, maar dit klopt niet, in 2000 is slechts het bordeelverbod opgeheven, maar daarvoor was het nooit illegaal om als prostituee te werken of er ééntje te bezoeken.
En werken achter de ramen betekent dat je een zelfstandig ondernemer wordt zonder personeel of ZZP'er zoals ze ook wel genoemd worden. Iedere raamprostituee is een ZZPér en is daarmee eigenaar van haar eigen prostitutie bedrijf. Als ZZP'er huur je vervolgens een werkplek van een raamexploitant, dus eigenlijk is het niets meer dan iemand die een werkruimte huurt voor zijn of haar eigen bedrijf. Helaas heb je echter wel een vergunning nodig voor een bordeel, in tegenstelling tot andere werkplekken voor ZZP'ers, die uitgegeven worden door de gemeente, en aangezien ze dat haast nooit doen is dit dan ook de reden dat prostituees nooit hebben geprobeerd zelf een bordeel op te zetten, zoals mevr. Shahsavari naïef genoeg beweert in haar column van enige tijd geleden. Dat kan dus niet, aangezien je daar een vergunning voor nodig hebt, en Amsterdam geeft haast nooit vergunning uit.
Naast het feit dat een bordeel een vergunning nodig heeft, is raamprostitutie alleen toegestaan in de daarvoor aangewezen panden met een prostitutiebestemming. En aangezien alleen de aangewezen panden waar dit al plaats vond zijn aangewezen, kun je dus nooit een nieuw raambordeel openen, aangezien dat alleen is toegestaan in panden met een prostitutiebestemming. En degene die dat dus wel hebben, die worden momenteel dus gesloten, wat de situatie er niet beter op maakt.

Om te beginnen in de raamprostitutie heb je eerst een aantal dingen nodig. Ten eerste een geldig paspoort of ID, je moet 21 jaar of ouder zijn in Amsterdam, je moet ingeschreven staan bij de gemeente waar je woonachtig bent en voor mensen buiten Europa die hebben een visa nodig (een toeristen visa telt niet) en een bank rekening (zakelijke rekening is vaak lastig te krijgen, die krijg je vaak niet).

Om te beginnen moet je eerst je eigen prostitutie bedrijf registreren. Wat betekent dat je naar de Kamer van Koophandel toe moet om je bedrijf te laten registreren, iets dat mevr. Shahsavari blijkbaar niet eens weet, aangezien ze zich in haar eigen column afvraagt waarom prostituees niet zouden registreren bij de KvK. Maar feit is dat zonder KvK registratie je niet legaal in de prostitutie kunt werken, dus dat doen we dus wel mevr. Shahsavari!
Je moet daarvoor een geldig ID meenemen, je registratie bij de gemeente (ook wel het GBA genoemd) en een adres waarop je je prostitutiebedrijf mag registreren. Let wel op, niet alle huiseigenaren staan toe dat je je bedrijf op hun adres registreert, dus vraag dat eerst even na voordat je dit doet.

Je kunt je laten registreren als prostitutie bedrijf bij de KvK, maar ik zou adviseren om dat niet te doen. Anders kunnen mensen dit online opzoeken tegen een kleine betaling, en daarnaast zijn er diverse websites die de gegevens van de KvK kopiëren en online zetten. Ik heb mijn eigen bedrijf op verschillende andere websites terug gevonden, wat me enorm veel moeite heeft gekost om die er weer af te krijgen, en in 1 van die vermeldingen stond ik zelfs als prostitutie bedrijf vermeld inclusief mijn adres, telefoonnummer en naam. Dat wil je dus niet, dus zou ik adviseren om je bedrijf te laten registreren onder persoonlijke dienstverlening. Dit is dan ook de enige noemer waar je je eigen bedrijf onder mag laten vermelden, naast prostitutie.
Nu je je eigen bedrijf hebt opgezet zul je automatisch aangemeld worden bij de Belastingdienst hiervoor om belasting af te dragen. Aangezien je belasting moet gaan betalen adviseer ik je een goede accountant te vinden die dat papierwerk voor je kan doen. Meestal kunnen je collega's wel een verwijzen naar een goede accountant, of je kunt de raamexploitant er naar vragen die meestal ook wel goede accountants kennen.

Nu dat al het papierwerk en registratie is gedaan, kun je eindelijk op zoek gaan naar een werkplek achter de ramen. Dus al die mensen die altijd beweren dat ze zomaar achter het raam belanden op een dag die liegen gewoon, dit is net zoiets als in al de politie films waarin ze al het papierwerk achterwege laten om over te gaan tot de actie. In realiteit kun je dit niet zomaar overslaan, en die verhalen zijn dan ook of onzin, of vonden plaats voordat het verplicht werd om je bij de KvK te registeren in 2000.
Zorg dat je al het papierwerk met je mee neemt als je gaat zoeken naar een werkplek. Dus je GBA registratie, je KvK registratie, je ID of paspoort en evt. je visa. Zonder die papieren krijg je namelijk geen kamer, en sturen ze je simpelweg terug naar huis met de boodschap dat je pas terug kunt komen als je de papieren wel bij je hebt. Zorg dat je de papieren op alle dagen dat je gaat werken bij je hebt, want zonder die papieren wordt je ook naar huis gestuurd. Raamexploitanten hebben immers geen zin om hun vergunning te riskeren voor iemand die zijn papieren niet bij zich heeft.

Een werkplek vinden in de raamprostitutie is niet makkelijk. Ooit waren er 2006 ramen in Nederland, nu zijn daar nog maar 1333 ramen van over. In Amsterdam alleen al is het aantal ramen van 512 naar momenteel 395 gedaald, dus er zijn veel dames die om die plekken vechten.
Maar om je in de juiste richting te krijgen zul je eerst een raamexploitant moeten vinden die een kamer beschikbaar heeft. Raamexploitanten adverteren over het algemeen niet online, dus het beste wat je kunt doen is de Wallen op lopen totdat je een bordje ziet hangen in één van de ramen met daarom het adres en telefoonnummer van de raamexploitant.
Mijn advies zou zijn om niet te bellen, maar om naar het adres toe te gaan. Raamexploitanten zijn bang om hun vergunning te verliezen omdat ze toevallig één meid binnen lieten die problemen heeft en niet even persoonlijk hebben kunnen ontmoeten, dus daarom willen ze je graag even persoonlijk spreken en zien voordat ze een raam verhuren aan iemand met wie ze nog nooit zaken hebben gedaan. Dit gaat dus ook in tegen het idee dat veel mensen hebben dat je zomaar een raam kunt krijgen, en dat daarmee de raamexploitanten daar schuld aan hebben. Zij hebben geen enkel belang bij het verborgen houden van mensenhandel, aangezien dat hun alleen maar hun vergunning kan kosten, en daarmee hun bedrijf, wat niet iets is wat ze graag willen riskeren. Helemaal niet aangezien er genoeg meiden zijn die geen problemen hebben, en ze zonder risico een raam aan kunnen verhuren.

De prijzen voor het huren van een raam varieren van overdag tussen de € 80 en de € 110 en voor de avonden tussen de € 150 en de € 160. Ramen voor 's avonds zijn duurder, omdat de avonden populairder zijn om te werken omdat er meer klanten zijn waarmee je geld kunt verdienen. Momenteel is het erg stil overdag, en veel meiden die overdag werken hebben moeite om de kosten eruit te halen. Dus ik denk dat al die zogenaamde 'pooiers' niet zo blij zullen zijn, aangezien ze dus meer geld verliezen overdag dan dat ze eraan verdienen.
Je betaalt je kamer per shift, wat betekent dat je de kamer of voor overdag betaalt of voor de avond. De kamer betaal je per dag, en niet per week of maand. Echter, als je bij een raamexploitant binnen komt, en ze hebben een kamer voor meerdere dagen beschikbaar in die week, en je wilt deze kamer reserveren voor meerdere dagen, dan wordt je verwacht dit vooruit te betalen voor die dagen, als een verzekering dat je ook daadwerkelijk op komt dagen. Anders zouden zij geld hieraan verliezen, door die kamer voor jouw bezet te houden terwijl je niet op zou komen dagen en er ook niet voor betaalt hebt, terwijl andere meiden graag wel voor deze kamer zouden betalen.

Tegenwoordig ben je verplicht om een intake interview met de raamexploitant te doen. Dit is niet iets wat ze graag willen doen, maar iets dat verplicht is gesteld door de gemeente. Ze komen met een hoop domme vragen met als doel om erachter te komen of je een slachtoffer bent van mensenhandel, maar met de vragen die ze wel mogen stellen kunnen ze daar nooit achter komen. Je doet dus het intake interview, en als je een kamer kunt krijgen, betaal je vooraf de kamer en dan kun je eindelijk de sleutel voor je werkplek in ontvangst nemen.

De werkplekken zijn simpel. Sommige mensen noemen het klein, maar je woont er niet, dus je hebt ook niet veel ruimte nodig. Alle werkplekken hebben een bed, een stoel, een kluis voor je spulletjes, een wasbak, een spiegel en een matras. Sommige raamexploitanten hebben ook standaard een dekbedovertrek en kussen voor het bed, anderen (vanwege regeltjes van de gemeente) weer niet. Het is dus verstandig om altijd een handdoek en een kussen mee te nemen. Alle werkplekken hebben een toilet en een douche, vaak gedeeld, soms ieder zijn eigen.
Alle andere dingen zoals condooms, glijmiddel, kostuum, schoenen etc. zijn allemaal dingen die je zelf mee moet nemen. Immers, je bent nu zelfstandig ondernemer.

Alle andere zaken worden meestal wel uitgelegd door de raamexploitant. Ze hebben meestal een paar huisregels die uitleggen wat er wel en niet toegestaan wordt. Raamexploitanten zijn erg voorzichtig, aangezien er veel druk vanuit de gemeente op ze ligt, en ze bang zijn hun vergunning kwijt te raken als ze niet alle volgens de regeltjes doen. Dus hou je alsjeblieft aan de regels, en doe gewoon waar ze om vragen, dat doen ze niet voor zichzelf maar simpelweg omdat de gemeente het zo wilt, en anders kunnen ze hun vergunning kwijt raken.

Voor meer informatie kun je ook naar de website van SOAIDS gaan, die hebben veel informatie over werken in de prostitutie. Je kunt de informatie vinden via deze link.
Ook voor Amsterdam heeft het P&G292 veel handige informatie over starten met werken in de prostitutie via deze link.

Eén advies voor de mensen die overwegen in de prostitutie te gaan werken, en zeker voor raamprostitutie. Het is niet voor iedereen weggelegd, je ontmoet veel verschillende soorten mensen, en sommige kunnen behoorlijk gek zijn. Het is geen beroep zonder risico, maar aan de andere kant ontmoet je wel heel veel verschillende soorten mensen.
Raamprostitutie is een beroep voor sterke vrouwen die het leuk vinden om met veel verschillende mensen om te gaan. Je praat veel tijdens je werk, bent je eigen baas, en je houdt er ook nog eens een mooi salaris aan over waar de meeste mensen alleen maar van kunnen dromen. Probeer werk en privé gescheiden te houden. Ik heb het vaker zien gebeuren dat meiden dat niet deden, en daarmee verpest je alleen maar het werk voor jezelf. En vergeet niet, als raamprostituee ben je publiekelijk zichtbaar voor iedereen. Dit betekent dus ook dat familie en vrienden je kunnen herkennen achter de ramen als ze voorbij lopen. Daarnaast zijn er veel mensen die zullen proberen een foto of een video van je te maken, dus wees gewaarschuwd. En dagelijks beledigingen naar je hoofd toe geslingerd krijgen is niet iets dat iedereen aan kan, dus daar moet je wel tegen kunnen.

Kortom, het betaalt goed, het werk kan leuk, je ontmoet veel verschillende soorten mensen, en je bent je eigen baas. Maar je moet wel een sterk persoon zijn, en dit beroep is niet voor iedereen weggelegd. Denk er goed over na voordat je beslist om dit te doen, maar wees altijd trots op de beslissingen die je maakt en wees trots op jezelf, los van wat andere mensen ervan denken.

Origineel gepost op Behind the Red Light District
Auteur: Felicia Anna
Vertaling: Mark van der Beer

6 Responses
  1. Unknown Says:

    ik ben een gelukkige man vandaag? Ik heb mezelf verteld dat elke leningverstrekker die mijn leven en dat van mijn gezin zou kunnen veranderen nadat deze door deze online leningverstrekkers ernstig was opgelicht, ik elke persoon die naar een lening op zoek is naar hen zou doorverwijzen. Ze gaf mij en mijn gezin geluk, hoewel ik het in het begin moeilijk vond om haar te vertrouwen vanwege mijn ervaringen met kredietverstrekkers uit het verleden, had ik een lening nodig van $ 300.000,00 om mijn leven helemaal opnieuw te beginnen als alleenstaande ouders met 2 kinderen , Ontmoette ik deze eerlijke en GOD vrezende leningverstrekker online MRS KARIN SABINE die me hielp met een lening van $ 300.000,00 US Dollars, ze is inderdaad een GOD vrezende vrouw, die werkt met een gerenommeerd leningsbedrijf. Als je een lening nodig hebt en je bent 100% zeker om de lening terug te betalen, neem dan contact met haar op (sabinhelps@gmail.com) .. en informeer ze .. Bedankt. Wees gezegend.


  2. Anoniem Says:

    Heeft u een snelle lening nodig om uw rekeningen te betalen of een bedrijf te starten. wij bieden een snelle lening tegen een betaalbare rente van 2%. Neem contact met ons op voor uw directe lening. lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +1 (254) 354-4300


  3. Anoniem Says:

    Heeft u een snelle lening nodig om uw rekeningen te betalen of een bedrijf te starten. wij bieden een snelle lening tegen een betaalbare rente van 2%. Neem contact met ons op voor uw directe lening. lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +1 (254) 354-4300


  4. Ik wil Karin Sabine lenen voor mij een lening van € 40.000 waarderen. als je een dringende lening nodig hebt, voorkom dan dat je wordt opgelicht door nep-geldschieters en solliciteer via een echte leningfirma via e-mail sabinhelps@gmail.com whatsapp +79267494861


  5. Anoniem Says:

    Ik zou zonder voorbehoud aanraden om met Frank Loan Services samen te werken, als je op zoek bent naar een hypotheek. Ik heb met veel makelaars gesproken tijdens het online kopen van mijn hypotheeklening.Vanaf het eerste contact kon ik zien dat hij het type persoon is dat ik kon vertrouwen om me te helpen de beste beslissing te nemen voor mij en mijn gezin.Ze bieden zowel korte als lange looptijden lening af binnen 1-30 jaar lening looptijd, met of zonder onderpand maar zonder kredietcontrole en hun diensten zijn snel, betrouwbaar en betrouwbaar omdat ze zijn getest en vertrouwd door mij in tegenstelling tot andere bedrijven. Hun diensten omvatten herfinancieringsleningen, vrachtwagenleningen, onderwijsleningen, studieleningen, persoonlijke leningen, autoleningen, schuldconsolidatieleningen, zakelijke leningen, gedekte en ongedekte leningen, hypothecaire leningen, woningleningen en ze bieden leningen aan tegen een zeer betaalbare rente van 2% geïnteresseerden dienen vriendelijk contact met hem op te nemen via E-mail: k.frankloans@gmail.com


  6. favour Says:

    Ik ben zo blij dat ik een lening heb gekregen van een leningverstrekker, meneer Peter, die me heeft geholpen met mijn lening. Het was ongelooflijk hoe ik een lening van $784.000,00 kreeg. Ik heb verschillende diensten geprobeerd, maar ik kon nooit een lening krijgen van die diensten. sommigen van hen zullen me vragen om veel documenten in te vullen en aan het eind van de dag zal het niet goed aflopen. maar ik ben blij dat ik na een ontmoeting met de heer Ronald Mark mijn lening van $784.000,00 heb kunnen krijgen nu mijn bedrijf goed gaat en ik wil jullie dit vandaag allemaal laten weten omdat ze snel en 100% betrouwbaar zijn. nu betaal ik de lening terug die ik van het bedrijf heb gekregen (peter LOAN COMPANY). neem contact met hen op en verspil uw tijd niet met die kredietverstrekkers: e-mail {peterhelps01@outlook.com} bedankt


Een reactie posten