Massa toerisme op de Wallen?
Dollebegijnensteeg om 2 uur op een vrijdagmiddag ligt er verlaten bij
Een korte tijd geleden werd een boek gepubliceerd 'Aan de Amsterdamse Wallen'. Het boek gaat over de Amsterdamse Wallen en dienst transformatie onder Project 1012, en is geschreven met bijdrages van o.a. de burgemeester van Amsterdam zelf. Het boek is ook deels gefinancierd door één van de investeerders achter dit plan, Syntrus Achmea. En het boek werd (niet erg verrassend) voor het eerst gepresenteerd aan burgemeester Eberhard van der Laan die het eerste exemplaar in ontvangst mocht nemen.

Het boek beweert allerlei soorten dingen. Zo wordt er bijvoorbeeld volop beweert dat er zogenaamde 'mafioso' zijn op de Wallen die panden bezitten, die deze gebruiken als front voor criminele activiteiten zoals het witwassen van geld en mensenhandel. Deze 'mafioso' zouden voornamelijk eigenaren van raambordelen en coffeeshophouders zijn, die dit als dekmantel voor hun criminele activiteiten zouden gebruiken. Maar opvallend genoeg is er als sinds de start van dit project in 2007, geen mafioso gevonden. Geen van de beschuldigde eigenaren zijn tot op heden schuldig gebleken aan het witwassen van geld of mensenhandel. Sterker nog, één van de bordeeleigenaren van wie dit beweert werd, Charles Geerts, won zelfs een rechtszaak van de gemeente over deze onjuiste beweringen van de gemeente.

Nu beweren de schrijvers van dit boek dat de Wallen bezwijken onder de enorme druk van het toerisme. De reden volgens hun? Natuurlijk de bordelen en coffeeshops! Best apart, want ik werk er iedere dag al sinds jaar en dag, en ik zie alleen maar minder toeristen. Sterker nog, als ik nu de Wallen op loop, is het rustiger dan ooit tevoren. Overdag lopen er nog nauwelijks mensen rond. Na 2 uur 's nachts loopt er bijna niemand meer over straat, terwijl jaren terug je nog over de hoofden kn lopen. Toen ik 4 of 5 jaar terug om 5 uur 's nachts naar huis ging van mijn werk, waren er nog steeds mensen buiten. Tegenwoordig blijf ik niet eens meer tot zo laar, simpelweg omdat de straten leeg zijn.

Het is best grappig om mensen te zien beweren dat massa toerisme op de Wallen aan het toenemen zou zijn, want daar zou ik juist alleen maar rijker van worden, omdat ik dan meer geld met die mensen kan verdienen. Maar feit is dat dit niet het geval is. Sterker nog, toen ik de avond voor oud en nieuw op de Wallen liep, kon ik zonder problemen door lopen. Toen ik daar 5 jaar geleden liep, had ik bijna een half uur nodig om van de ene naar de andere kant te komen, omdat er massa's mensen liepen. Sterker nog, de afgelopen avond voor oud en nieuw was zelfs rustiger dan voorheen een doorsnee maandag avond.

Drie jaar geleden bijvoorbeeld, toen ik op nieuwjaarsavond met mijn verloofde naar de Dam wilde gaan om het vuurwerk te zien. Mijn werkplek ligt nog geen 5 minuten lopen er vandaan. Maar na een half uur ons door de meute heen te worstelen, hebben we het maar op gegeven, en zijn we weer terug gegaan. Het was simpelweg te druk. Afgelopen oudejaarsavond was het echter bijna leeg in de straat. Mijn verloofde was zelfs verbaasd om te zien hoe leeg het was. Er liepen nauwelijks mensen door de steegjes heen, in contrast met voorgaande jaren toen je er nauwelijks doorheen kon wurmen.

Ze kunnen lopen beweren wat ze willen, maar ik zie helemaal niet meer toerisme. Sterker nog, ik zie veel minder toeristen op de Wallen. Waarom denk je immers dat zo veel prostituees klagen of de geringe klandizie en het tegenvallende inkomen? Dat is niet omdat het zo vreselijk druk is. Een paar jaar geleden, stonden om 5 uur 's morgens de meeste dames nog allemaal achter de ramen. Tegenwoordig gaan ze al rond een uur of 2 of 3 naar huis. En dit zien ook andere mensen. Klanten op de website hookers.nl merken op dat er nog maar zo weinig vrouwen achter de ramen staan. Niet zo vreemd als er nauwelijks een kip te bekennen is op de straat.

Statistieken zeggen dat er meer toerisme is. Nou, ik weet het niet, maar in ieder geval niet op de Wallen of op de Dam, waar ik dichtbij leef. Ik heb de Wallen nog nooit zo stil gezien. De beweringen die de schrijvers maken zijn complete onzin. Maar ja, het boek wordt dan ook gefinancierd door de investeerders, met contributies van een burgemeester die juist door willen gaan met de 1012 aanpak. Ga nu maar eens bijvoorbeeld naar buiten, en vraag iedere willekeurige prostituee op de Wallen maar eens of zij nu meer toeristen ziet dan voorheen. Ik kan je garanderen dat zij je juist zullen vertellen dat het juist veel minder is!

Vorige week hebben we wat foto's gemaakt van voormalig bordelen. Het was een doorsnee vrijdag middag, de meeste straten waren leeg of erg rustig. Als we daar een paar jaar terug foto's hadden genomen, dan was het onmogelijk geweest een foto te maken zonder mensen in beeld. Het sluiten van ramen heeft dus alleen maar geresulteerd in minder toeristen, kan je uit 6 jaar ervaring vertellen. Er zijn niet meer toeristen op de Wallen, maar juist minder! Als er écht meer toeristen zouden zijn, dan wil ik wel eens weten waar ze dan zitten, want ik zie ze niet, terwijl ik er iedere dag werk!

Origineel gepost op Behind the Red Light District
Auteur: Felicia Anna
Vertaling: Mark van der Beer

1 Response
  1. Easther. Says:

    Leuk geschreven Felicia.


Een reactie posten